
mainokselta ja lehdessä toteutettiin se, kauppias Teemu Haapaniemi sanoo.
– Mainostaminen paikallislehdessä toi valtavasti mahdollisuuksia, sanoo rakettimaista uraa tekevä kauppias Teemu Haapaniemi.
– Kyllä yhteistyö Lempäälän-Vesilahden Sanomien ilmoituspuolen kanssa oli meille elintärkeää. Emme me varmaan muuten olisi saaneet aikaan sellaista kehitystä, sanoo kauppias Teemu Haapaniemi.
Hän tietää, mistä puhuu. Hän on tehnyt rakettimaisen uran, sillä kauppiasuraa on takana vasta nelisen vuotta ja hän on jo nyt Hämeenlinnssa Citymarketin vetäjänä. Haapaniemi siirtyi sinne marraskuussa.
– En osannut itse odottaa, että minusta tulisi näin nopeasti cittarikauppias, mies hymyilee tyytyväisenä.
Vesilahtelaiset liikkeelle
K-Supermarket Kuljun Kartanossa hän ehti olla kauppiaana vajaa kaksi vuotta. Kolmekymppisen Teemu Haapaniemen vaimo Anniina työskentelee miehensä kanssa kauppiaana. Pariskunnalla on kaksi pientä lasta.
– Meillä oli Lempäälän-Vesilahden Sanomissa mainos joka viikko. Se oli meille kullanarvoista, sillä lehti kerää lukijoita hyvin laajalta alueelta Vesilahtea myöten. Näimme plussakorteista, että meillä käytiin viikottain Vesilahdelta 30 kilometrin päästä.
– Kun laitettiin kalatarjous lehteen, ihmiset tulivat matkojenkin takaa hakemaan tuoretta kalaa viikonlopuksi, Haapaniemi muistelee. Hän laskee, että Vesilahden asukkaiden osuus asiakkaista kasvoi montakymmentä prosenttia heidän kauppiasaikanaan.
– Ja paperilehti ja digilehti, ne osoittautuivat molemmat meille tärkeiksi, hän sanoo.

Muistilistasta hyötyä
Menestynyt kauppias sanoo, että moni yrittäjä saattaa mieltää mainonnan pelkäksi kulueräksi.
– Sitä se ei kyllä ole. Säännöllinen mainonta luo valtavasti mahdollisuuksia. Olet koko ajan esillä. Sosiaalinen media on nouseva trendi, mutta siellä ongelmana on, että miten pystyt erottautumaan.
– Lehdessä sinulla on selkeä fyysinen paikka, jossa nouset esiin. Pysyt ihmisten mielessä, vaikka he eivät tulisikaan juuri sen tarjouksen perässä, joka oli mainoksessa sillä kertaa. Haapaniemi korostaa, että yrittäjän on hyvä muistaa, että mainontaa on monentyyppistä. Joskus mainostetaan pelkästään tuotteita, mutta lukijoille voi myös jakaa hyötytietoa tai tehdä imago- ja brändimainontaa.
– Meillä oli esimerkiksi ennen joulua mainoksessa muistilista, mitä kaikkea tarvitaan joulupöytään. Oli mukavaa nähdä, että ihmiset olivat leikanneet listan irti ja kävelivät sen kanssa kaupassa. He laittoivat sitten ruksin perään, kun tuote oli ostoskärryssä.
Luota ammattilaisiin
Teemu Haapaniermi toteaa, että ei ole itse käynyt kouluja markkinointiin.
– Olen seurannut, mitä muut tekevät ja miettinyt, mistä itse tykkään. Sain myös loistavaa apua paikallislehden ilmoitusmyyjältä. Opin luottamaan ammattilaisiin.
– Minun ei onneksi tarvinnut tietää todellakaan kaikesta kaikkea. Usein laitoin vain sähköpostilla ideoita ja toiveita, miltä mainoksen pitäisi näyttää. Ammattilaiset tekivät sitten visuaalisesti hyvän lopputuloksen.
Kauppias-Teemun vinkit mainontaan:
- Säännöllinen mainonta on satunnaista järkevämpää
- Mainonta on muutakin kuin tuote-esittelyä
- Mainonta voi olla myös tiedon jakamista
- Se voi olla myös imagon tai brändin esittelyä
- Luota lehden ilmoituspuolen ammattilaisiin
- Kerro ideoistasi ja anna heidän toteuttaa ne